søndag den 26. juni 2011

Ansigtets enigma

De sidste par dage har jeg "stumbled" rundt på internettet. Stumbleupon er en hjemmeside en bævergud har oplyst mig om, man vælger et antal udvalgte interesser, og derefter "stumbler" man ud, og lander på tilfældige sider der har noget med ens interesser at gøre.

Efter et par hundreder "stumblinger" stødte jeg på et blog indlæg vedrørende et psykologi forsøg: et småt et. Tre venner satte sig ned på en bar, en formede sit ansigt i et lallet smil, en rynkede panden, og en var som helt normalt. Det viste sig at panderynkeren blev mere og mere irriteret, og han endte også med at gå hjem sidst. Lalleguy blev helt glad, grinte hyppigt og blev der generelt indtil sidst, mens den helt normale person opførte sig normalt, og var i normalt humør.

Interessant forskning. følelses tilstande
Men der er nu bare ét spørgsmål der springer frem i mine tanker når jeg hører om dette:
Lad os forudsætte at dette fænomen knytter sig direkte til dit kropsprog i varierende mentale følelses tilstande,  er man glad, så smiler man, og åbenbart foregår det også den anden vej om. Det samme med at rynke panden. Men glæde og vrede/irritation er jo ikke de eneste følelser vi har, så det er vel også rimeligt at mene at denne effekt også vil være der med en række andre ansigtsudtryk. 

Så mit spørgsmål er bare:
Hvad vil der ske hvis du låser dette udtryk på dit ansigt?
Dette er et Japansk fænomen kendt som AHEGAOKIN, det kan oversættes til noget som "Mærkeligt ansigt". Det er ikke helt vist hvad den fundamentale idé bag ved dette billede er, men det er blevet bragt videre til flere eksplicit tegneserier.

Jeg vil nu stadig gerne se en person lime sit ansigt fast på denne måde, og jeg vil gerne høre den præcise effekt det har haft på deres mentalitet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar